JAK NIE CZYTAM, JAK CZYTAM

„JAK NIE CZYTAM, JAK CZYTAM”

W dniu 7 czerwca 2019 roku nasza szkoła już po raz drugi wzięła udział w ogólnopolskiej akcji  czytelniczej „Jak nie czytam, jak czytam”.  Tego dnia biliśmy rekord w czytaniu w tym samym momencie wybranej książki. O godzinie 9.50 spotkaliśmy się przy wejściu do szkoły z ulubioną książką i kocem w ręku. Ulokowaliśmy się w najbliższym otoczeniu szkoły- w cieniu pod lipami lub wprost przeciwnie na oświetlonej promieniami słońca górce. Usadowiliśmy się wygodnie na kocykach i z ogromnym zaangażowaniem wysłuchaliśmy fragmentu „Janka Wędrowniczka”- opowieści o żądnym przygód chłopcu, którego losy opisała patronka naszej szkoły Maria Konopnicka, a nam zaprezentowała pani dyrektor. Następnie, punktualnie o godz. 10.00, każdy zaczął czytać przyniesioną książkę. Czytelnictwo w naszej szkole propagowali wszyscy uczniowie.
Siła akcji wynika z jej prostoty. Polega na wspólnym czytaniu książek w całej Polsce w tym samym czasie. By pokazać, że dzieci i młodzież czytają więcej, niż dorośli. Wbrew stereotypowi. A przede wszystkim, by w radosny i bliski młodzieży sposób promować czytelnictwo.

CELE AKCJI:

Miło sobie poczytać.

Głównym celem od pierwszej edycji jest budowanie pozytywnego wizerunku książki, tak by czytanie kojarzyło się z czymś przyjemnym, z relaksem, wolnym czasem i rozrywką. Po prostu chcemy dać każdej uczennicy i każdemu uczniowi okazję do poczytania sobie w gronie koleżanek i kolegów, w miłych, niecodziennych okolicznościach. Tego, na co każdy ma ochotę, bez dorabiania wielkiej filozofii. Akcja ma zachęcić tych uczniów, którzy nie odkryli radości z czytania, a książkę wciąż traktują jako przykry obowiązek. Nie zmuszajmy ich, lecz motywujmy. Niech się przekonają, że czyta nie tylko garstka najlepiej uczących się rówieśników, ale wszyscy – łącznie z nauczycielami, pracownikami szkoły i gośćmi.

Promocja czytelnictwa

Jak podkreślają eksperci, jedyna nadzieja na wzrost wskaźników czytelnictwa leży w dorastającym pokoleniu. Kto w młodości nie odnajdzie radości z czytania, bardzo rzadko staje się aktywnym czytelnikiem w dorosłym życiu. Jeżeli 62% dorosłych Polaków nie czyta książek, trudno oczekiwać, że wszyscy uczniowie wyniosą nawyk czytania z domu. Przewodnia rola w aktywizacji czytelnictwa spoczywa więc na bibliotekach i szkołach, które „wychowują czytelnika”. Dlatego konsekwentnie ignorujemy komentarze twierdzące, że promocja czytania powinna być bardziej poważna. Nie – naszym zadaniem jest danie uczniom okazji do przekonania się, że czytanie jest miłe. Tylko i aż tyle możemy zrobić.

Wizytówka potencjału bibliotek

Jednocześnie akcja jest wizytówką potencjału bibliotek i szkół. Zorganizowały tak spektakularne przedsięwzięcie bez zewnętrznego finansowania, politycznych patronów i pomocy organizacji. Symboliczne liczby i zdjęcia czytającej młodzieży robią duże wrażenie pośród powszechnego narzekania na kondycję czytelnictwa. Nikt nie wpada już na pomysł, by masowo likwidować biblioteki.

5 ZASAD AKCJI

1. Przede wszystkim chcemy sobie miło poczytać. Nikogo do niczego nie zmuszamy – ani uczniów, ani organizatorów.

2. Symbolem akcji jest bicie rekordu liczby uczniów czytających w jednym momencie, ale tak naprawdę chodzi o budowanie pozytywnego wizerunku książki. Rekord ma motywować uczniów i uświadamiać wielki potencjał organizacyjny bibliotek.
3. W akcji najważniejsi są uczniowie i to im podporządkowujemy działania, to im „ma się podobać”.
4. Podstawą sukcesu akcji jest jej prostota. Każdy organizuje ją tak, jak może – od spektakularnych obchodów po kameralne wspólne czytanie.
5. Akcja jest wizytówką środowiska bibliotekarzy. Organizujemy ją wspólnie, bez zewnętrznego finansowania, politycznych patronów i podtekstów. Organizatorem jest każda zaangażowana placówka.
źródło: https://czytamy.org/informacje

Dodaj komentarz