ZESZYT LEKTUROWY W KL. VII- VIII
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klas VII- VIII Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2019/2020 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym dla uczniów klasy VII. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach realizacji Podstawy programowej z języka polskiego, podczas zajęć obowiązkowych, jako element godziny podsumowującej omawianie kolejnych lektur.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei rozwoju czytelnictwa oraz świadomego korzystania z tekstów literackich. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do wnikliwego czytania lektur obowiązkowych i uzupełniających oraz wyszukiwania w nich potrzebnych informacji. Dzięki temu uczeń zda sobie sprawę, że literatura nie jest zamkniętą dziedziną, ale oddziałuje w wielu aspektach i w różny sposób na otaczającą go rzeczywistość. Korzyścią płynącą z w/w innowacji będzie także ujęcie wszystkich lektur w jednym „miejscu”, dzięki czemu uczniowie z łatwością będą mogli sięgnąć do „Zeszytu lekturowego” w ramach powtórek przed egzaminem. Dodatkowym atutem jest prosta szata graficzna i stały układ elementów na kolejnych stronach, które będą wzbogacone rysunkami oraz zdjęciami tematycznie związanymi z problematyką tekstu.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Zeszyt lekturowy” jest moją odpowiedzią na priorytet rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego oraz wymaganiom egzaminacyjnym.
– wykorzystanie wiedzy o lekturach szkolnych,
– kształcenie umiejętności korzystania z tekstów literackich,
– usystematyzowanie wiedzy bieżącej uczniów,
– kształcenie umiejętności redagowania notatek z lektur
Cele innowacji
Cel główny: rozwój czytelnictwa wśród uczniów, podsumowanie wiedzy uczniowskiej na temat czytanych tekstów
Cele szczegółowe:
– swobodne posługiwanie się treściami poruszanymi na lekcji,
– zachęcanie do całościowego czytania lektur,
– kształtowanie u uczniów systematyczności w pracy,
– przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty,
– sprawdzenie poziomu wiedzy uczniowskiej,
Nauczyciel realizuje następujące zadania:
– po omówieniu lektury zachęca uczniów do uzupełnienia kolejnych stron „Zeszytu lekturowego”,
– na bieżąco monitoruje postępy uczniów,
Uczeń:
– uzupełnia kolejne strony zeszytu zapisując w nim na lekcji informacje wyszczególnione w kolejnych wierszach tabeli, w domu urozmaica je rysunkami, zdjęciami, screenshoot’ami, wycinkami z różnych źródeł, swoimi odczuciami podczas czytania.
Uczniowie:
Nauczyciel:
Zakres materiału: