ZESZYT LEKTUROWY W KL. VII- VIII

Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klas VII- VIII Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2019/2020 z  możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym dla uczniów klasy VII. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach realizacji Podstawy programowej z języka polskiego, podczas zajęć obowiązkowych, jako element godziny podsumowującej omawianie kolejnych lektur.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei rozwoju czytelnictwa oraz świadomego korzystania z tekstów literackich. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do wnikliwego czytania lektur obowiązkowych i uzupełniających oraz wyszukiwania w nich potrzebnych informacji. Dzięki temu uczeń zda sobie sprawę, że literatura nie jest zamkniętą dziedziną, ale oddziałuje w wielu aspektach i w różny sposób na otaczającą go rzeczywistość. Korzyścią płynącą z w/w innowacji będzie także ujęcie wszystkich lektur w jednym „miejscu”, dzięki czemu uczniowie z łatwością będą mogli sięgnąć do „Zeszytu lekturowego” w ramach powtórek przed egzaminem. Dodatkowym atutem jest prosta szata graficzna i stały układ elementów na kolejnych stronach, które będą wzbogacone rysunkami oraz zdjęciami tematycznie związanymi z problematyką tekstu.

Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Zeszyt lekturowy” jest moją odpowiedzią na priorytet rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego oraz wymaganiom egzaminacyjnym.

  1. Założenia ogólne
  2. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy VII i VIII
  3. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

– wykorzystanie wiedzy o lekturach szkolnych,
– kształcenie umiejętności korzystania z tekstów literackich,
– usystematyzowanie wiedzy bieżącej uczniów,
– kształcenie umiejętności redagowania notatek z lektur

Cele innowacji
Cel główny: rozwój czytelnictwa wśród uczniów, podsumowanie wiedzy uczniowskiej na temat czytanych tekstów
Cele szczegółowe:

– swobodne posługiwanie się treściami poruszanymi na lekcji,
– zachęcanie do całościowego czytania lektur,
– kształtowanie u uczniów systematyczności w pracy,
– przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty,
– sprawdzenie poziomu wiedzy uczniowskiej,

  1. Metody i formy

Nauczyciel realizuje następujące zadania:
– po omówieniu lektury zachęca uczniów do uzupełnienia kolejnych stron „Zeszytu lekturowego”,
– na bieżąco monitoruje postępy uczniów,

Uczeń:
– uzupełnia kolejne strony zeszytu zapisując w nim na lekcji informacje wyszczególnione w kolejnych wierszach tabeli,  w domu urozmaica je rysunkami, zdjęciami, screenshoot’ami, wycinkami z różnych źródeł, swoimi odczuciami podczas czytania.

  1. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczniowie:

  • Zdobywają wiedzę w sposób innowacyjny, gdyż uzupełnianie stronic zeszytu wymaga od nich kreatywności i wyobraźni,
  • Wykorzystują możliwości jakie daje obcowanie z literaturą rodzimą i obcą,
  • Mają możliwość systematyzowania wiedzy uczniowskiej,
  • Uczą się niejako poprzez zabawę.

Nauczyciel:

  • Wykorzystuje potencjał uczniów do czytania i wyszukiwania potrzebnych informacji w tekście
  • Jest partnerem ucznia, mentorem zachęcającym i wspomagającym ucznia w rozwoju,
  1. Tematyka zajęć
    Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego wymogów stosowanych na egzaminie ósmoklasisty. Są one sprawdzianem wiedzy klasy o lekturach, uzupełniają ją, poszerzają. Przewidziano realizację ok. 10 bloków przy omawianiu kolejnych lektur:
  2. Informacje o autorze
  3. Rodzaj i gatunek literacki
  4. Budowa utworu
  5. Czas i miejsce akcji
  6. Bohaterowie- krótki zarys charakterów i ich zmian
  7. Treść- plan ramowy, szczegółowy, streszczenie ogólne
  8. Główne wątki
  9. Ważne pojęcia- słowa klucze- motywy
  10. Przydatne cytaty
  11. Tematy, w których mogę wykorzystać wiedzę o lekturze

    Zakres materiału:

  12. „Opowieść wigilijna” Charles Dickens
  13. „Zemsta”- Aleksander Fredro
  14. „Żona modna”- Ignacy Krasicki
  15. Wybór trenów- Jan Kochanowski
  16. „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „II część Dziadów”, „Pan Tadeusz”- Adam Mickiewicz
  17. „Qvo vadis” , „Latarnik”- Henryk Sienkiewicz
  18. „Siłaczka”, „Syzyfowe prace”- Stefan Żeromski
  19. „Artysta”- Sławomir Mrożek
  20. „ I nie było już nikogo”- Agata Christie
  21. „Stary człowiek i morze”- Ernest Hemingway
  22. „Kamienie na szaniec”- Aleksander Kamiński
  23. „Balladyna”- Juliusz Słowacki
  24. „Mały Książę- Antoine de Saint-Exupery
  25. „Pamiętnik z powstania warszawskiego”- Miron Białoszewski
  26. „Wspomnienia wojenne 22 IX 1939- 5 IV 1945”- Karolina Lanckorońska
  27. „Oskar i pani Róża”- E.-E. Schmitt
  28. Wybrana pozycja książkowa ucznia spoza listy lektur
Listopad 2019
P W Ś C P S N
« Paź    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Użytkownicy na stronie
Aktualnie online: 2
Dzisiaj: 93
W tym tygodniu: 955
Łącznie: 1158380
Kontakt
Szkoła Podstawowa im.Marii Konopnickiej w Zawadzie
  • Zawada 46 22-400 Zamość
  • 84 616 80 24
  • zawadasp@o2.pl